ерам≥ка —тародавньоњ √рец≥њ
|
|
ƒавньогрецька керам≥ка завд¤ки своњй в≥дносн≥й довгов≥чност≥ Ї добрим
археолог≥чним матер≥алом дл¤ вивченн¤ мистецтва, побуту та ≥стор≥њ
—тародавньоњ √рец≥њ. ¬азопис —тародавньоњ
√рец≥њ включаЇ в себе розпис посудин р≥зних ≥сторичних пер≥од≥в,
починаючи в≥д догрецькоњ м≥нойськоњ культури ≥ до елл≥н≥зму, тобто,
починаючи з 2500 р. до н. е. ≥ включаючи останнЇ стор≥чч¤, що передувало
по¤в≥ христи¤нства. √рецька керам≥ка Ї
найпоширен≥шою знах≥дкою в археолог≥чних досл≥дженн¤х античноњ √рец≥њ,
ви¤вити њњ можна в усьому ареал≥ розселенн¤ стародавн≥х грек≥в. р≥м
грецькоњ метропол≥њ, ¤ка значною м≥рою зб≥галас¤ з територ≥Їю сучасноњ
√рец≥њ, в нього вход¤ть: зах≥дне узбережж¤ ћалоњ јз≥њ, острови
≈гейського мор¤, остр≥в рит, частково остр≥в ≥пр ≥ заселен≥ греками
райони п≥вденноњ ≤тал≥њ. як експортний товар, грецька керам≥ка, а разом
з нею давньогрецький вазопис, потрапила в ≈трур≥ю, на Ѕлизький —х≥д, в
™гипет ≥ ѕ≥вн≥чну јфрику. –озписну грецьку керам≥ку знаход¤ть нав≥ть у
похованн¤х кельтськоњ знат≥. |
|
|
|
ѕерш≥
предмети грецького вазопису були знайден≥ в новий час в етруських
похованн¤х. “ому њх спочатку в≥дносили до етруського або ≥тал≥йського
мистецтва. ¬перше про грецьке походженн¤ знах≥док за¤вив …оганн …оах≥м
¬≥нкельманн, однак остаточно њх грецьке походженн¤ було встановлено лише
на п≥дстав≥ перших археолог≥чних знах≥док у к≥нц≥ XIX
стол≥тт¤ в √рец≥њ. « XIX стол≥тт¤
давньогрецький вазопис Ї важливим напр¤мком досл≥джень класичноњ
археолог≥њ. —тародавн≥ греки розписували
будь-¤к≥ види глин¤ного посуду, що використовувавс¤ дл¤ збер≥ганн¤,
прийому њж≥, в обр¤дах та св¤ткуванн¤х. ¬ироби керам≥ки, оформлен≥
особливо ретельно, приносили в дар храмам або вкладали в похованн¤.
ѕройшовши сильний випал, ст≥йк≥ до вплив≥в навколишнього середовища
керам≥чн≥ посудини ≥ њх фрагменти збереглис¤ дес¤тками тис¤ч, тому
давньогрецький вазопис незам≥нний при встановленн≥ в≥ку археолог≥чних
знах≥док. |
¬аза ÷ентур≥она
|
“ехнолог≥¤ виготовленн¤ та гончарн≥ майстерн≥
|
ѕроцес
виготовленн¤ керам≥ки в античн≥ часи в≥дновлюЇтьс¤ вченими на основ≥
анал≥зу глини, результат≥в розкопок античних гончарних майстерень,
пор≥вн¤нн¤ њх ≥з сучасними аналогами ≥ результат≥в мистецтвознавчих
досл≥джень розпису ваз. ƒжерелами ≥нформац≥њ також Ї сцени з житт¤
гончар≥в ≥ вазописц≥в з ор≥нфських глин¤них табличок. «ображенн¤
гончарних майстерень збереглис¤ на 16 аттичних вазах ≥ на одному
беот≥йському ск≥фос≥.
ƒл¤ усп≥ху в гончарному
мистецтв≥ вир≥шальне значенн¤ маЇ ¤к≥сть глини. √≥рська порода маЇ бути
вив≥трена. ¬их≥дний матер≥ал часто розмочуЇтьс¤ на м≥сц≥ видобутку ≥
зм≥шуЇтьс¤ з ≥ншими добавками, що надавали глин≥ бажаний кол≥р п≥сл¤
випалу. √лина в оринф≥ мала жовтуватий в≥дт≥нок, в јттиц≥ Ч
червонуватий, у нижн≥й ≤тал≥њ Ч бурий кол≥р. ѕеред обробкою глина
п≥ддавалас¤ очищенню. ƒл¤ цього в гончарн≥й майстерн≥ глину розмочувати
або промивали у велик≥й Їмност≥. ѕри цьому велик≥ частки глинозему
опускалис¤ на дно, а орган≥чн≥ дом≥шки п≥дн≥малис¤ до поверхн≥ води.
√лин¤на маса пом≥щалас¤ пот≥м у другий бак, де з нењ видал¤лис¤ надлишки
води. ƒал≥ глину виймали ≥ довгий час витримували у вологому стан≥. ѕ≥д
час такого дозр≥ванн¤ глина Ђстар≥Її ≥ стаЇ еластичною. Ќадто жирн≥
(м'¤к≥) сорти глини перед обробкою зм≥шували з п≥ском або розмеленим
керам≥чним боЇм дл¤ того, щоби Ђзнежиритиї њх, зробити глину м≥цн≥шою.
ќск≥льки на прикрашених розписом аф≥нських вазах в≥дсутн≥ сл≥ди
Ђзнежиренн¤ї глини, можна зробити висновок, що вони були виготовлен≥ з
дуже добре Ђз≥стареноњї глини.
|
ѕротогеометрична амфора
|
«алежно в≥д
часу створенн¤, ≥сторичноњ культури ≥ стилю, давньогрецький вазопис
под≥л¤Їтьс¤ на к≥лька пер≥од≥в. ласиф≥кац≥¤ в≥дпов≥даЇ ≥сторичн≥й
пер≥одизац≥њ ≥ розр≥зн¤Їтьс¤ по стил¤м. —тил≥ та пер≥оди не зб≥гаютьс¤.
ѕер≥одизац≥¤ починаЇтьс¤ з крито-м≥нойського вазопису, одночасно
з ¤ким ≥снувала к≥кладська керам≥ка (за стил¤ми ≥дентична критськ≥й) ≥
елладська керам≥ка (ранн≥й стиль Ч м≥н≥йська керам≥ка, ¤ку з часом
зм≥нюють стил≥, ≥дентичн≥ критським). Ќезабаром п≥сл¤ приходу до √рец≥њ
грек≥в ≥ завоюванн¤ ними риту виникаЇ м≥кенський стиль керам≥ки.
” вузькому сенс≥ слова давньогрецький вазопис, що
з'¤вивс¤ п≥сл¤ пад≥нн¤ м≥кенських ≥мпер≥й ≥ зникненн¤ њхньоњ культури,
починаЇтьс¤ приблизно з 1050 рок≥в до н. е. пер≥одом геометрики. ѕо
зак≥нченню ор≥Їнтал≥зуючого пер≥оду в VII ст.
до н. е. ≥ з початком архањчного пер≥оду з'¤вивс¤ чорноф≥гурний вазопис
≥ наступний за ним ще в архањчному пер≥од≥ червоноф≥гурний вазопис .
ќбидва стил≥ панують у вазопису класичноњ —тародавньоњ √рец≥њ в
V та IV стол≥тт¤х до
нашоњ ери. ƒал≥ з'¤вл¤ютьс¤ стил≥, що
використовують додатков≥ кольори, ¤к, наприклад, вазопис по б≥лому фону,
а починаючи з другоњ чверт≥ IV ст. до н. е.
з'¤вл¤ютьс¤ вази-гнаф≥њ, в розпис≥ ¤ких дом≥нуЇ б≥лий кол≥р. ѕочинаючи з
другоњ половини III ст. до н. е. виробництво
прикрашеноњ розписом керам≥ки поступово згасаЇ, керам≥чний посуд
зменшуютьс¤ в розм≥рах, њх розпис спрощуЇтьс¤ або виконуЇтьс¤ з меншою
ретельн≥стю. ¬азопис на керам≥ц≥ зм≥нюЇтьс¤ рельЇфними прикрасами.
|
« другоњ
половини VII стол≥тт¤ до початку
V стол≥тт¤ до н. е. чорноф≥гурний вазопис
розвиваЇтьс¤ в самост≥йний стиль керам≥ки. ¬се част≥ше на зображенн¤х
стали з'¤вл¤тис¤ людськ≥ ф≥гури. омпозиц≥йн≥ схеми також зазнали зм≥н.
Ќайб≥льш попул¤рними мотивами зображень на вазах стають бенкети, битви,
м≥фолог≥чн≥ сцени, що розпов≥дають про житт¤ √еракла ≥ про “ро¤нську
в≥йну. як ≥ в ор≥Їнтал≥зуючий пер≥од, силуети ф≥гур прорисовуютьс¤ за
допомогою шл≥кера або гл¤нцевоњ глини на п≥дсушен≥й необпален≥й глини.
ƒр≥бн≥ детал≥ прокреслюють штихелем. Ўийка ≥ дно посудин прикрашалис¤
в≥зерунком, в тому числ≥ орнаментами, в основу ¤ких покладено кучер¤в≥
рослини ≥ пальмове лист¤ (так звван≥ ѕальмети). ѕ≥сл¤ випалу основа
ставала червоною, а гл¤нцева глина набувала чорного кольору. Ѕ≥лий кол≥р
вперше стали використовувати в оринф≥ перш за все дл¤ того, щоб
в≥добразити б≥лизну шк≥ри у ж≥ночих ф≥гур.
≤нш≥ центри виробництва керам≥ки, ¤к, наприклад, јф≥ни,
запозичили техн≥ку коринфського вазописного стилю. ƒо 570 року до н. е.
јф≥ни нав≥ть перевершили ор≥нф за ¤к≥стю своњх ваз та розмахом
виробництва. ÷≥ аф≥нськ≥ вази отримали в мистецтвознавств≥ назву
Ђаттична чорноф≥гурна керам≥каї.
¬перше майстри гончарства ≥ художники-вазописц≥ стал≥ з
горд≥стю п≥дписувати своњ твори, завд¤ки чому њхн≥ ≥мена збереглис¤ в
≥стор≥њ мистецтва. Ќайзнаменит≥шим художником цього пер≥оду Ї ≈ксек≥й.
р≥м нього широко в≥дом≥ ≥мена майстр≥в вазопису ѕас≥ада ≥ ’ареса.
ѕочинаючи з 530 року до н. е. з по¤вою червоноф≥гурного стилю
чорноф≥гурний вазопис втрачаЇ свою попул¤рн≥сть. јле й у
V стол≥тт≥ до н. е. переможц¤м спортивних
змагань на так званих ѕанаф≥не¤х вручалис¤ панаф≥нейськ≥ амфори, ¤к≥
виконувалис¤ в чорноф≥гурн≥й техн≥ц≥. Ќаприк≥нц≥ IV
стол≥тт¤ до н. е. нав≥ть наступив короткий пер≥од ренесансу
чорноф≥гурного вазопису у етруск≥в. |
„орноф≥гурний
вазопис
|
„ервоноф≥гурн≥ вази вперше з'¤вилис¤ близько 530 р. до н. е..
¬важаЇтьс¤, що цю техн≥ку вперше застосував вазописець јндок≥д. Ќа
в≥дм≥ну в≥д чорноф≥гурного вазопису, чорним кольором стали фарбувати не
силуети ф≥гур, а навпаки тло, залишаючи ф≥гури незафарбованими. ќкремими
щетинками на нефарбованих ф≥гурах виконувались найтонш≥ детал≥
зображень. –≥зн≥ склади шл≥кера дозвол¤ли отримувати будь-¤к≥ в≥дт≥нки
коричневого. « по¤вою червоноф≥гурного вазопису протиставленн¤ двох
кольор≥в стало об≥граватис¤ на вазах-б≥л≥нгвах, на одн≥й сторон≥ ¤ких
ф≥гури були чорними, а на ≥нш≥й Ч червоними. „ервоноф≥гурний стиль
збагатив вазопис великою к≥льк≥стю м≥фолог≥чних сюжет≥в, кр≥м них на
червоноф≥гурних вазах зустр≥чаютьс¤ замальовки з повс¤кденного житт¤,
ж≥ноч≥ образи та ≥нтер'Їри гончарних майстерень. Ќебачений колись дл¤
вазописи реал≥зм дос¤гавс¤ складними у виконанн≥ зображенн¤ми к≥нних
запр¤г≥в, арх≥тектурних споруд, людських образ≥в у три чверт≥ ≥ з≥
спини.
¬азописц≥ стали
част≥ше використовувати п≥дписи, хоча ¤к ≥ ран≥ше на вазах переважають
автографи гончар≥в. √ончар≥ залишали п≥дпис у вигл¤д≥ свого ≥мен≥ у
поЇднанн≥ з д≥Їсловом дав.-гр.
ἐποίησεν
(epóiesen Ч зробив),
а вазописц≥ Ч дав.-гр. ἔγραψεν
(égrapsen Ч намалював). якщо вазописець сам
виготовл¤в посудину дл¤ розпису, то в≥н ставив обидва Ђштампиї. «авд¤ки
п≥дписам вдалос¤ атрибутувати багато твор≥в гончарного мистецтва
конкретним майстрам, одночасно склавши у¤вленн¤ про њх творчий розвиток.
|
|
„ервоноф≥гурний вазопис
|
|